Thursday, July 23, 2009

TINGKATAN 6 VS PRA-MAHASISWA

menaiktaraf sistem pendidikan bagi tingkatan 6 telah membawa perubahan yang baru kepada sistem pendidikan kini. Mereka bukan lagi dipanggil tingkatan 6 tetapi pra-mahasiswa.

Namun, bagi kami ianya tidak membawa perubahan yang berkesan kerana semuanya berlaku pada saat terkhir kemi bergelar pelajar. Mungkin memang dah takdir. Nak buat apa. Apa yang diharapkan dengan perubahan dasar ini dapat meningkatkan kualiti pendidikan negara setanding dengan negara maju untuk melahirkan nodal insan yang diwar-warkan.

Perubahan ini membawa serba sedikit manfaat kepada pra-u kerana waktu pembelajaran yang sedia ada telah dipanjangkan. Pada kebiasaan pra-u hanya akan balik pada pukul 12.25 pm tetapi telah dilanjutkan ke pukul 3.05 pm. Pengisian yang bermanfaat seperti tutorial, kokurikulum, amali diharap dapat mengubah imej pelajar kepada seorang bakal mahasiswa/i yang memiliki kebolehan dalam semua bidang.

harapan kami agar pelaksanaan ini dapat diterusakan dan proses yang baru dapat digunakan dalam penyampaian ilmu di sekolah.


No comments:

Post a Comment