Wednesday, August 12, 2009

BICARA HARI INI..

salam...

hari ni merupakan hari ketiga persekolahan selepas sekolah ditutup seminggu atas nasihat pihak kesihatan tempatan kerana bimbang penularan jangkitan selsema kerbau pendek ( A H1N1).. pada awanya hanya 8 pelajar disyaki memiliki syimptom2 jangkitan tersebut dan terus meningkat sehingga bilangan yang ramai..

bila kita perkatakan tentang A H1N1, kita tertanya apakah tiada ubat atau vaksin yang sesuai untuk mencegah penularan virus ini..?? sebenarnya memang ada.. tapi itulah gunanya ilmu perlu dimanfaatkan untuk kesinambungan yang lebih baik.. ALLAH telah menjanjikan setipa penyakit ada penawarnya kecuali MATI.. maknanya H1N1 ini masih ada vaksin yang sesuai untuk mencegahnya..

buat masa sekarang apa yang perlu kita lakukan hanyalah menurut saranan kementerian untuk menjaga kebersihan diri dan situasi diri di mana kita berada..

bila kita kembali kepada virus mungkin sebenarnya virus ini dalah sesuatu yang baik bagi hidupan lain.. virus terbina dari protein atau phospholipid dan RNA.. ianya boleh dijadikan sebagai makanan kepada hidupan lain.. akan tetapi penemuan vaksin terkini boleh mngelakkan penularan ini.. kita harus ingat sebenarnya virus merupakn organisma yang terlampau licik.. bila virus dapat mengesan sesuatu dengan pants ia akan mutasi dan berubah maka sebab itu jangkitan virus ini amatlah payah untuk dikawal.. setakat jam 7.00 pm tadi seramai 44 orang telah menjadi korban dripada virus ini.. kecil2 cili maut.. bila besar ntah jadi apa..

td tgahhari kelas kimia buat eksperimen 17.. best jugak tapi memenatkan dan kadang2 membosankan.. apa2 pun semunya dapat dilaksanakan dengan sempurna.. kesannya ujian Pengajian Am K2 tidak jadi.. msa cikgu kadir habis oleh eksprimen.. ngam la 2 time tu kami semua belum sediakan apa2 peralatan buat graf.. kelm kabut gak.. hmmm... sakit gak kepala ni..
p&p macam x berjalan lancar.. sabar jak lah..

p/s : malam ni kena prepare untuk MUET speaking esok pagi.. ada la pulak kena serangan jantung tengok soalan.. hehe2.. nasib grup aku c raqib, dalma n chok.. mesti hadir..


No comments:

Post a Comment