Monday, August 3, 2009

TERIMA TAPI TAK BOLEH PERCAYA..!!


salam...

sejak mula aku mengikuti kelas biologi kadang2 aku terfikir apakah yang aku belajar ni sesuatu yang betul atau salah... dulu time spm aku lgsung xde ambil subjek biologi.. bila dah naik tingkatan enam terpaksa lah aku ambil bab sekolah offer bio jer untuk aliran sains..

pada mulanya memang payah untuk terima apa yang disampaikan.. itulah selalu jer mengantuk bila cikgu mengajar.. tapi itu dulu, sejak bila dah belajar lebih dalam2 akhirnya cinta dengan biologi berputik juga..

tapi, apakah benar apa yang dipelajari ni semuanya benar.. memang benar tapi tidak boleh percaya.. nak tahu kenapa..?? buka buku then baca je lah.. hehe2..

bila manusia dikatakan bermula dari seekor tikus adakah hakikat ini kita terima..?? percaya kah kita berasal adri seeokr tikus yang selalu bersembunyi diruang2 kecil dirumah.. pasti kita tidak percaya.. tapi apa yang kami pelajari ialah manusia ni dikatakn berasal dari tikus.. kena gak la terima tapi tak boleh percaya.. kalau tidak terima alamat x dapat jawab soalan lah time exam.. cerita ni bermula kerana tikus merupakan hidupan pertama yang mempunyai notocode ( tulang belakang ) perkembangan evolusi menceritakan perkembangan tikus kepada spesis yang lain yang makin sempurna hinggalah sempurna menjadi manusia yang mempunyai akal fikiran.. memang tak logik tapi itulah hakikat yang kena di pelajari..


walhal ALLAH telah menetapkan bahawa manusia diciptakan sesempurna ciptaan.. apa yang boleh kita buat bila pendidikan yang kita guna sekarang masih lagi dikuasai oleh pendapat Barat yang selalunya bertentangan dengan akidah Islam. Tapi orang Barat masih lagi terpinga-pinga mencari jawapan dan bukti mengatakan perkembangan dan pertalian antara manusia dengan beruk.. Adakah beruk boleh berdiri tegak seperti manusia..?? beruk tu beruk lah.. manusia ni manusia.. memang tak patut..


sekali lagi saintis barat melkukan kesalahan dalam kajian mereka.. manusia ditakrifkan sebagai spesis.. salah satu takrifan spesisi ialah boleh membiak.. persoalannya, adakah manusia yang mandul bukan spesis..??? mereka digolongakan sebagai apa..??

larmark's theory dan charles darwin juga memberikan pendapat yang bertentangan dengan akidah islam.. perkembangan evolusi dan pemilihan semulajadi menafikan hakikat penciptaan alam yang sempurna... tapi itulah, aku kena terima jugak apa yang mereka perkatakan.. tapi tidak boleh sesekali percaya dengan semua ni..


selepas ini akan banyak lagi perkara yang kita ketahui sebenarnya cuba untuk merosakkan kepercayaan kita.. namun, belajar biologi adalah sesuatu yang best kerana kita tahu apa yang tak pernah kita ketahui selama ni.. termasuk lah apa yang sell lakukan dan diri kita lakukan...


p/s: time cg said mengajar selalu jer cakap kamu kena terima tapi jangan percaya.. ALLAH telah jadikan kita sesempurna ciptaan jadi apa lagi yang tidak sempurna..




No comments:

Post a Comment